Middagsymposium


30 januari 2018


Bildung.city | Amsterdam

Programma

13.00 uur - Inloop

13.30 uur – Opening dagvoorzitter 
Jaap van der Meere, hoogleraar in de bio- en neuropsychologie van de ontwikkelingsstoornissen

13.40 uur - Kan het inlevend vermogen van kinderen met autisme getraind worden?
Sander Begeer, ontwikkelingspsycholoog en Universitair Hoofddocent, Vrije Universiteit Amsterdam
Naast onderzoek over de ToM training, ook medeoprichter van het Nederlands Autisme Register i.s.m. de Nederlandse Vereniging voor Autisme Autisme wordt vaak in verband gebracht met een beperkt inlevend vermogen. Er bestaan trainingen om dit vermogen te verbeteren. Maar helpen deze trainingen echt? Helpen ze bij sommige kinderen beter dan bij andere kinderen? En wat bedoelen we eigenlijk met inlevend vermogen? In deze lezing worden de effecten van een grote studie naar het inlevend vermogen gepresenteerd: De Theory of Mind (ToM) training. Ook wordt de recent ontwikkelde e-health versie van de training toegelicht, de ToM-e training.

14.30 uur - Pauze

15.00 uur - 'PEERS; een evidence-based interventie over sociale verkeersregels voor jongeren met autisme'
Kirstin Greaves-Lord, Hoofd Autisme Onderzoeksprogramma en Expertise Centrum, Erasmus MC-Sophia en Yulius en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme Samen Doen!
In de puberteit worden de sociale cognitie en vaardigheden van jongeren met autisme erg op de proef gesteld omdat dan vanuit de maatschappij verwacht wordt dat ze autonoom relaties met leeftijdsgenoten aangaan en onderhouden. Veel jongeren met autisme lopen hier echter in vast, vandaar dat de PEERS training en Friendmaker app zijn ontwikkeld om hen hierin te ondersteunen. In deze lezing zullen resultaten over de effectiviteit besproken worden en zal de inhoud van deze training en app getoond worden, zodat het publiek deze aan den lijve kan ervaren.

15.50 uur - Discussie

16.15 uur - Borrel en nazit